Onderhoud

Goed onderhoud van uw buitenboordmotor is essentieel voor uw veiligheid en voor de levensduur van uw motor. Daarom bieden wij bij Funmaxx het volledige onderhoud voor uw buitenboordmotor tot 425 PK, ongeacht het merk van uw motor. Onze werkplaats is uitgerust met moderne uitleesapparatuur en wij gebruiken alleen originele onderdelen voor uw motor.

Wij begrijpen dat het lastig kan zijn om uw motor naar onze werkplaats te brengen, daarom bieden wij ook een haal- en brengservice aan. Ons ervaren serviceteam staat het gehele jaar voor u klaar om uw motor in topconditie te houden.

Het is belangrijk om uw motor periodiek te laten onderhouden om te voorkomen dat deze uitvalt tijdens het varen. Stel dat uw motor uitvalt op het water, dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Het is dan ook verstandig om voorzorgsmaatregelen te nemen en ervoor te zorgen dat uw motor in goede conditie is en blijft.

Om de kosten laag te houden en verzekerd te zijn van een mooi vaarseizoen, raden wij aan om uw motor elk jaar na te laten kijken. Ons team van experts staat voor u klaar om u te helpen en te adviseren bij eventuele problemen of vragen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of om een afspraak te maken voor het onderhoud van uw motor.





Onderhoud tabel

Onderhoud Standaard of extra
Bougies vervangen Standaard
Brandstof filter vervangen Standaard
Verversen motorolie 10w-30 Yamalube Standaard
Verversen staartstukolie Yamalube Standaard
Vervangen oliefilter Standaard
Bewegende delen doorsmeren Yamalube lical grease Standaard
Knevels invetten Standaard
Controle anodes Standaard
Vervangen anodes Extra
Controle propeller en verwijderen van vuil en visdraad Standaard
Koelkanaal doorblazen Standaard
Vervangen impeller Extra
Staartstuk reinigen Standaard
Reinigen motorkap en of polijsten Standaard
Proefdraaien Standaard
Afstellen carburateur indien nodig Standaard
Ultrasoon reinigen carburateur indien nodig Extra

Hoe maak ik mijn buitenboordmotor winter klaar

Voor de levensduur van de buitenboordmotor en jouw eigen veiligheid is een goede voorbereiding op de winter erg belangrijk. Koude en vochtige weersomstandigheden kunnen de motor namelijk aantasten en voor grote problemen zorgen. Om schade en dure reparaties te voorkomen is het raadzaam om na elk vaarseizoen de buitenboordmotor winterklaar te maken. In dit blog benoemen wij alle nodige onderhoudspunten.  

Winter onderhoud

Naast het routineonderhoud aan de buitenboordmotor, zoals olie verversen en filters controleren, moeten na het vaarseizoen een aantal aanvullende handelingen worden uitgevoerd. De motor dient namelijk winterklaar gemaakt te worden om schade te voorkomen en een soepele start in het voorjaar te garanderen.

Veel booteigenaren vragen zich af of onderhoud aan de buitenboordmotor zinvol is na een zomer waarin weinig vaaruren zijn gemaakt. Voor een optimale start van het volgende vaarseizoen is winteronderhoud noodzakelijk, ook bij een boot die veel heeft stilgelegen. Een motor die weinig wordt gebruikt heeft namelijk ook veel te verduren. Denk aan aantasting door oxidatie en anodes die worden aangevreten.

Kleine buitenboordmotoren zijn gemakkelijk zelf te onderhouden. In grote lijnen komt het neer op het vervangen van de olie, anode, impeller, filters en bougies. Ook het schoonmaken van de koelkanalen en het controleren, smeren en eventueel vervangen van de draaiende onderdelen hoort bij het winterklaar maken. Enige basiskennis over de werking van de buitenboordmotor is een vereiste.

 

Onder op deze pagina vind u gemakkelijke onderhoudspakket om het onderhoud zelf uit te voeren!

Benzine - E5 en E10

Sinds oktober 2019 zijn tankstations in Nederland vaak verplicht om E10 benzine te verkopen als euro 95. Deze benzine bevat tot maximaal 10% bio ethanol. Dit heeft gevolgen voor jouw buitenboordmotor.

 

Wat is het?

Vrijwel iedereen is bezig met klimaatverandering, en al zeker de wetgever. Deze heeft bepaald dat er meer bio ethanol toegevoegd moet worden aan benzine, om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. E10 benzine bevat 90% reguliere euro 95 en 10% bio ethanol.

 

Enkele feiten over ethanol

  • Ethanol heeft een lagere energie dichtheid dan benzine. In een liter pure ethanol zit ongeveer 30% minder energie dan in een liter benzine.
  • E10 benzine zorgt voor een iets hoger brandstofverbruik, normaal gesproken enkele procenten.
  • Bio ethanol wordt geproduceerd uit mais, suikerriet, soyabonen en andere organische stoffen.
  • Ethanol is hygroscopisch, wat betekend dat het water aan trekt.

 

Houdbare benzine

Euro 95 benzine of E10 heeft een beperkte houdbaarheid. Dit komt door een aantal oorzaken;

  • Oxidatie van de losse componenten van de brandstof. Benzine bestaat uit vele chemische stoffen, die een reactie aan kunnen gaan met zuurstof. Hierdoor wordt oude benzine uiteindelijk minder goed.
  • Vocht in de benzine: dit is sinds de komst van E10 een groter probleem. Doordat ethanol water aantrekt, komt er meer vocht in de benzine. Als dit teveel wordt zakt het naar de bodem van de tank, waar ook de aanzuig van de motor zit.

Hoe lang de benzine houdbaar is hangt af van meerdere factoren, zoals temperatuur en blootstelling aan de buitenlucht. Onder slechte omstandigheden kan de benzine al na enkele weken achteruit gaan in kwaliteit. Een eenduidig antwoord is echter moeilijk te geven. Vast staat dat E10 meer nadelige eigenschappen heeft dan E5.

 

Vocht in brandstof

Wanneer er eenmaal vocht in de benzine zit, kan dit voor problemen zorgen. Uiteraard verbrand water niet, dus dit veroorzaakt een direct probleem. Maar daarnaast kunnen er ook indirecte problemen optreden doordat onderdelen beschadigd raken. Stalen tanks kunnen gaan roesten, en ook motoronderdelen zullen harder slijten door de aanraking met water. Voor kleine hoeveelheden water in de benzine kunt u een brandstof wateroplosser toevoegen. Dit neemt het water mee door het brandstof systeem.

 

Vergomming

Vergommen van E10 benzine is een veelgehoorde klacht, maar volgens de gerenommeerde brandstoffabrikanten is dit een probleem wat niet met E10 te maken heeft maar altijd al plaats kon vinden.

 

Tips om benzine te bewaren

 

Veel boten worden in de winter niet of nauwelijks gebruikt. Dit kan problemen veroorzaken met de opslag van de benzine. Om dit goed te laten verlopen geven we hier enkele tips.

  • Vaste tanks kun je het beste geheel vullen voor opslag. Hierdoor zit er minder lucht in de tank en zal er minder condensatie en achteruitgang van benzine optreden.
  • Losse tanks kan je het beste uit de boot halen, en leeg opbergen. Na de winter kun je deze vullen met schone benzine.
  • Wanneer je een losse tank toch gevuld opbergt, zorg dat deze geheel vol is en dat de ontluchting dicht is. Berg op een koele plek op.
  • Voeg een half flesje Yamaha fuel stabiliser toe aan een 12 liter tank en 1 volledig flesje voor een 24 of 25 liter tank

Accu / batterij

Bootaccu uit je boot halen

Lage temperaturen zijn zeer slecht voor bootaccu's. Wil je er dus lang plezier van hebben, dan is het verstandig om deze uit je boot te halen wanneer het buiten kouder wordt. In koude omstandigheden hebben accus de neiging om leeg te lopen. Het is van belang dat je de accu oplaad voordat je heb opbergt, maar doe dit dus in niet te koude ruimte. 

 

Gebruik druppellader

Wil je het leeglopen helemaal voorkomen? Gebruik dan een druppellader. Een super handige accesoire die die je eenvoudig aansluit op je accu. Wanneer je dit regelmatig doet in de wintermaanden dan blijft je accu optimaal functioneren.

 

Laadcycli van een bootaccu

Naast het vermijden van koude omstandigheden is het ook van essentieel belang dat je de accu volledig oplaad. Het komt helaas te vaak voor dat mensen de accu halverwege het laddproces de accu al loskoppelen. Dit betekent niet alleen dat je de accu niet ten volle kan benutten, het is ook nog eens heel slecht voor de accu zelf

 

Kortom

Het onderhoud van je bootaccu in de winter is van vitaal belang voor een soepele start van het nieuwe seizoen. Met de juiste zorg en aandacht kun je ervoor zorgen dat je accu betrouwbaar blijft.

 

Vervanging

Helaas komt het wel een voor dat de accu de winter toch niet heeft overleefd en te ver is leeg gelopen. hiervoor moet de accu vervangen worden. Wij adviseren altijd hier niet op te bezuinigen. Natuurlijk kunnen accu's niet eindeloos meegaan maar er zit wel degenlijk verschil in hoelang een accu mee kan. Hiervoor raden wij de Wilco Royal accu's aan.

Koelsysteem spoelen

Waarom spoelen belangrijk is

Het spoelen van de motor is niet alleen een aanbevolen praktijk; het is een cruciale stap in het routineonderhoud van de motor van je boot. Motoren, vooral die in zoutwateromgevingen, worden blootgesteld aan corrosieve elementen die na verloop van tijd aanzienlijke schade kunnen veroorzaken. Het spoelen van je motor helpt dit risico te beperken door zout, zand en andere verontreinigingen te verwijderen die zich kunnen ophopen en de prestaties in gevaar kunnen brengen.

 

Wat is spoelen van de motor?

Bij het spoelen van de motor wordt schoon water door het koelsysteem van de motor gecirculeerd om eventuele resten weg te spoelen. Dit proces helpt bij het verwijderen van zoutafzetting, mineralen en vuil dat de koelpassages kan verstoppen en een goede circulatie kan belemmeren.

 

Spoelen met zoetwaterslang

Een veelgebruikte methode is het aansluiten van een zoetwaterslang op je motor met behulp van spoelkappen of hulpstukken. Deze apparaten creëren een gesloten systeem waardoor water door het koelsysteem stroomt en onzuiverheden worden weggespoeld.

 

Zoutwater vs zoetwater motoren

Als je boot uitsluitend in zoet water vaart, is het spoelen van de motor nog steeds essentieel. Mineralen en verontreinigingen kunnen zich nog steeds ophopen in het koelsysteem en de prestaties beïnvloeden.

 

Stap-voor-stap je motor spoelen

  1. Verzamel het gereedschap: Je hebt spoelkappen, een tuinslang en een voorraad zoet water nodig.

  2. Bereid de boot voor: Zorg ervoor dat de boot in neutraal staat en goed is vastgemaakt aan een trailer of steiger.

  3. Bevestig de spoelkappen: Bevestig de spoelmoffen aan de waterinlaatpoorten op de onderunit van de buitenboordmotor.

  4. Zet het water aan: Zet de zoetwaterslang aan, zodat het water door de moffen in het koelsysteem van de motor stroomt.

  5. Start de motor: Start de motor en laat deze ongeveer 5-10 minuten stationair draaien. Hierdoor kan het zoetwater door het koelsysteem circuleren en onzuiverheden wegspoelen.

  6. Houd het proces in de gaten: Houd de waterstroom en motortemperatuur in de gaten tijdens het spoelproces.

  7. Zet de motor uit: Nadat het spoelen is voltooid, schakelt u de motor en de zoetwaterslang uit.

 

Yamaha


Tohatsu


Honda