Onderhoud

Wij verzorgen het volledige onderhoud voor uw buitenboordmotor t/m 350 PK, alle merken. Onze werkplaats is uitgerust met moderne uitleesapparatuur.

Haal & breng service behoort tot de mogelijkheid. Ons serviceteam staat het gehele jaar voor uw klaar. Voor uw veiligheid en voor de levensduur van uw buitenboordmotor is periodiek onderhoud belangrijk.

Stel u bent op het water en uw buitenboordmotor valt uit. Met mooi weer is het minder erg dan met veel windkracht veel op ruim water. Neem voorzorgsmaatregelen en zorg dat uw buitenboordmotor in goede conditie is!

De veiligheid van u en uw medepassagiers hangt er van af.

Controle Anode

De anode op het staartstuk van uw buitenboordmotor zorgt voor het tegengaan van galvanische corrosie. Het metaal van de anode wordt aangetast door het water, wat voorkomt dat de metalen onderdelen van de buitenboordmotor zelf worden aangetast.

Vervang de anode voordat deze volledig is weggesleten. Buitenboordmotoren zijn direct gekoelde motoren, waarin ook anodes in de koelkanalen zijn aangebracht. Deze voorkomen elektrolytische corrosie. Ook deze anodes moeten tijdig vervangen worden. Het verven of beschermen van de anode met een coating is zeer onverstandig. Dit vermindert haar effectiviteit.

Impeller voor koeling

De impeller zorgt voor de toevoer van koelwater voor de motor. Een impeller is een schoepenrad, die gemaakt is van rubber en dus slijt.

De ANWB adviseert om de impeller van uw buitenboordmotor regelmatig te vervangen. Regelmatig wil niet zeggen dat ieder jaar de impeller vervangen dient te worden, maar een richtlijn is 100 draaiuren.

Het vervangen van een impeller is niet moeilijk. Onderaan in het staartstuk, om de verticale aandrijfas is de impeller gemonteerd in een behuizing. Schroef deze open en vervang de impeller. Let op dat u uw buitenboordmotor niet laat draaien zonder water. U heeft geen koeling en uw zojuist gemonteerde impeller is binnen enkele seconden versleten.